MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Khamis, Jun 25, 2009

Nyanyian Saloma Lebih KeMelayuan




Salmah binti Ismail Lahir di Pasir Panjang, Singapura. Itulah dia Saloma, biduanita yang tidak asing lagi. Menghayati lagu-lagunya kita terasa begitu memukau dengan kelainan dari penyanyi-penyanyi lain. Saloma dengan gaya dan lenggoknya yang tersendiri, memang sukar dicari ganti.

Saya mula kenal Saloma pada penghujung tahun 70an. Saya juga pernah bercakap dengannya mengenai rumah kelahiran P. Ramlee di Pulau Pinang yang hendak dirobohkan oleh tuan rumah Tok Bee. Salomalah yang memperkenalkan abang seibu P. Ramlee iaitu Sheikh Ali dengan saya di waktu yang sama.

Ada beberapa perkara dan kisah-kisah peribadi yang telah diceritakan oleh beberapa orang bintang filem dan rakan P. Ramlee kepada saya. Cerita diwaktu Saloma belum berkahwin dengan P. Ramlee dan selepas pasangan ini melangsungkan perkahwinan. Cerita suka duka kehidupan mereka. Begitu juga cerita dari Sheikh Ali dan Nasir P. Ramlee sendiri. Tapi bagi saya, biarlah cerita ini tidak dikongsikan kerana saya menghormati pesanan mereka yang telah menceritakannya.

Hingga hari ini saya masih kagum dengan Saloma. Kagum dengan diri, suara dan lagu-lagu dendangannya. Lagu-lagu Saloma penuh dengan ke'Melayuan', tidak seperti penyanyi-penyanyi yang gemar 'membaratkan' lagu-lagu nyanyian mereka.

Antara filem-filem lakonan Saloma: Bila Hati Telah Retak, Dr. Rushdi, Ahmad Albab, Gerimis, Keluarga 69, Sesudah Subuh, Do Re Mi, Nasib Do Re Mi, Sabaruddin Tukang Kasut, Dajal Suci, Tiga Abdul, Ragam P. Ramlee, Labu Labi, Nasib Labu Labi, Seniman Bujang Lapok, Kaki Kuda dan paling awalnya ialah Filem Azimat.

Gambar: Saya sedang berbual dengan Saloma di Pulau Pinang dalam bulan April 1976 . Jurugambar: Yusof M. Hashim

2 ulasan:

  1. Pengalaman yang tak boleh diulang semula. Tuan ada gadget yang ganggu paparan blog tuan. Sukar sekali nak tulis komen.

    BalasPadam
  2. Terima kasih Pok Li. Nanti saya periksa masalah gangguan paparan blog ini.

    BalasPadam