MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Jumaat, Oktober 07, 2011

Saloma Yang Ku Kenal



Bukan saja P. Ramlee, Saloma juga tiada pengantinya hingga ke hari ini. Mendengarkan kembali lagu-lagu nyanyiannya saya dapati lain dari yang lain. Saloma tetap Saloma. Keunikan suaranya memang tersendiri.

Di Penghujung tahun 70an saya pernah beberapa kali telefon dia di rumah. Ketika itu P. Ramlee telah meninggal dunia. Saya cari nombor telefon di buku panduan telefon atas nama Salmah binti Ismail. Masa tu Saloma hanya boleh dihubungi di waktu petang kerana menurutnya dia kerap tidur sebelah pagi.

Saloma mula kenalkan saya dengan abang seibu P. Ramlee iaitu Syeikh Ali bin Syeikh Mohammad. Kata Saloma kepada saya, kalau nak tanya lebih lanjut mengenai rumah P. Ramlee di Pulau Pinang, tanyalah
Syeikh Ali. Sebab rumah itu adalah rumah Syeikh Ali.

Dia berikan saya nombor telefon sebuah restoran Cina namanya Kedai Ah Lek di Chow Kit, Kuala Lumpur. Kata Saloma, telefon waktu petang di nombor yang diberikannya dan saya tentu boleh bercakap dengan Syeikh Ali. Menurutnya Syeikh Ali sentiasa ada di kedai itu (di depannya restoran dan di belakangnya tempat bermain mahjong.

Bila Saloma datang ke Pulau Pinang kerana ada undangan persembahan, saya segera bawa kamera untuk berjumpa dengannya. Hasilnya inilah tulisan saya yang pernah disiarkan di Halaman Hiburan akhbar Berita Minggu pada Ahad 9 Mei 1976.

Saloma tidak sombong orangnya, dia melayan soalan-soalan dan perbualan dengan saya dengan baik. Begitu juga apabila bercakap di telefon dia bercakap dengan tenang sahaja.

Bakat Saloma telah berputik ketika beliau berusia 13 tahun lagi, waktu itu beliau masih bersekolah di Sekolah Melayu Kampung Gelam, Singapura. Saloma mula mengasah bakat seninya apabila berpeluang membuat persembahan bersama Kumpulan 'The Singapore Boy" di New World Cabret, nyanyian pertama beliau ialah " Seven Lovely Days".

Pada tahun 1954, dalam usia 19 tahun, Saloma ditawarkan merakamkan lagu dengan syarikat piring hitam HMV dengan lagu " Pandang Kasih" ciptaan En.Rahmat Ali telah menjulang nama saloma ke mercu kejayaan.

Berita kematian Saloma pada 25hb April 1983 dalam usia 48 tahun kerana penyakit kuning telah mengejutkan saya dan seluruh peminatnya.

4 ulasan:

  1. informasi yang baik sebagai kenangan bagi generasi akan datang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Tanpa Nama atas komen dan pandangan ni....

      Padam
    2. begitu cpat biduanita mninggalkn kite..sya gnrasi baru tdak smpat mngnali beliau..kenapa seniwati mariani sahaja yg kerap keluar tv bercerita mngenai p.ramlee dan saloma..adakah mimi loma adik beradik seibu @ sebapa dengan saloma dan mariani..

      Padam
  2. TKASIH ALIMINZAL 552.
    Yang saya tahu Mimi Loma adalah adik Saloma sendiri.

    BalasPadam