MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Isnin, Disember 01, 2008

Pak Ku Shadat Tokoh Lagu Rakyat Utara Meninggal Dunia

TV9 dalam siaran Berita jam 8.00 malam turut menyiarkan berita Pak Ku Shadat meninggal dunia dan sedutan gambar terkini tokoh penglipur lara ini.
Al-Fatihah! Hari ini 1 Disember 2008, saya dimaklumkan oleh rakan dari Alor Star, Kedah DJ Chot dia mendengar hebahan radio Perlis FM berita kematian Pak Ku Shadat, seorang seniman lagu-lagu rakyat yang tidak asing lagi di Utara. Menurutnya, Pak Ku meninggal dunia pada sebelah pagi dan jenazahnya akan disemadikan di Padang Sera, Kedah, DarulAman.

Ku Nafiah Ku Aman atau lebih dikenali sebagai Pak Ku Shadat mengabdikan diri kepada bidang seni sebagai seorang penglipurlara, dan selokanya sama ada ketika mengadakan persembahan atau melayani tetamu amat menghiburkan.

Kehebatannya termasuk boleh bertutur dalam bahasa Inggeris, Siam, Jepun, Tamil, Cina dan Arab, telah membawa beliau membuat persembahan di beberapa negara termasuk Amerika Syarikat, Jepun, Indonesia, Australia, Thailand dan Singapura.

Malah, Pak Ku Shadat, 88, pernah merakamkan album bertajuk Gendang Seloka Rakyat yang diterbitkan oleh syarikat Mutiara Records dan sehingga kini albumnya masih lagi kedengaran di kedai muzik dan di majlis kenduri kahwin. Antara lagu seloka yang popular yang dinyanyikan Pak Ku Shadat ialah Vespa Haji Samad, Proton Saga, Petani Moden dan Subsidi Baja.
Gambar ini diambil dalam tahun 2004 di rumah sewanya di tengah sawah Tambun Tulang, Perlis, ketika saya berusaha mencari Pak Ku Shadat yang sudah lama menghilangkan diri. Walaupun dipujuk beberapa kali hendak merakamkan persembahan Allahyarham dalam bentuk vcd, tapi Pak Ku tetap dengan pendiriannya hendak mengundurkan diri di bidang seninya kerana katanya dia kecil hati dengan beberapa orang yang menghina kebolehannya itu.
"Depa kata suara Pak Ku dah tak sedap lagi.. jangan menyanyi lagi...", keluhnya kecewa.