MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Khamis, Disember 18, 2008

SAHABAT SAYA, NASIR P. RAMLEE MENINGGAL DUNIA














Petang 17 Disember 2008, saya dikejutkan dengan panggilan telefon dari Mat Shah, Sungai Petani yang memberitahu dia menerima berita dari isteri Nasir, Nasir tenat di ICU, Kuala Lumpur. Tidak lama kemudian saya diberitahu dengan berita yang menyedihkan, Nasir telah meninggal dunia.

"Betulkah?", tanya saya. Saya seperti tidak percaya kerana baru beberapa hari yang lalu Nasir ada menelefon saya memberitahu Seniman Datuk Aziz Sattar sakit. Saya telefon Datuk Aziz Sattar memberitahu berita yang menyedihkan ini. Kemudian saya juga telefon rakan-rakan artis yang lain.

Pada 21 November lalu, Nasir menemui saya di Kuala Lumpur kerana saya berada selama tiga hari menguruskan persembahan di Dataran Merdeka 'Majlis Penyerahan Watikah George Town Melaka Bandar Warisan Dunia'. Itulah pertemuan terakhir saya dengan Nasir. Dia ke bilik hotel saya bertanyakan beberapa perkara mengenai komputer riba yang dibawanya. Beberapa hari yang lalu juga Nasir ada menalifon saya bertanyakan cara-cara nak buka blog Warisan Boria saya.

Saya bersama-sama Yusof (adik) dan anak saya Muhammad Asymawi bergegas ke Kuala Lumpur pada pagi 18 Disember untuk menziarahi jenazah Allahyarham. Sayangnya kami hanya sempat ke Tanah Perkuburan Jalan Ampang kira-kira pukul 11 pagi. Selain dari keluarganya, ramai juga rakan-rakan seniman yang turut hadir - antaranya ialah: Datuk Mustaffa Maaruf, Datuk Aziz Sattar, Datuk Yahaya Sulong, Tamimi, Datuk DJ Dave, Rahim Dalmia, Abon, Yusnor Ef, Kalam Hamidi, Hail Amir, Mimi Loma, Mariani, Lokman Ghani dan ramai lagi.

Saya siarkan di sini gambar-gambar di majlis pengkebumian dan juga gambar di Studio Su, Perai, Pulau Pinang semasa Allahyarham merakamkan album lagu-lagu P. Ramlee bulan November lepas.

Semoga Allah mencucuri Rahmat ke atas Rohnya.