MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Sabtu, Januari 17, 2009

Imuda Hadiahkan Komik IMUDA vs YUSHIMURA

Terima Komik 'IMUDA VS YUSHIMURA' dari Imuda sendiri semasa dia berkunjung ke rumah saya di Permatang Pauh. Kami selalu berhubung melalui telefon dan sms. Dalam sms masing-masing kami akan jual pantun. Yang menerima kena jawab dalam pantun juga. Pantun kami memang berkualiti walaupun berunsurkan jenaka.

Imuda vs Yushimura / Imuda.

Author: Imuda
Publisher: Kuala Lumpur : Creative Enterprise, 2008.
ISBN: 9789838938532
Format: Book
Physical Description: 103 p. : chiefly ill. ; 28 cm.
Subjects: Malaysian wit and humor, Pictorial
Caricatures and cartoons Malaysia

Abdul Rahim bin Muda. Itulah nama sebenar IMUDA. Beliau lahir pada 13 Disember 1959 di Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Merupakan anak ke – 6 daripada 8 orang adik beradik. Imuda cenderung pada bidang lukisan sejak zaman persekolahan lagi. Komik pertama hasil karya beliau bertajuk “Hang Sebat’, setebal 20 halaman. Tamat SPM pada tahun 1978, Imuda melangkah kealam pekerjaan. Kerjaya pertama Imuda adalah di United Book Company iaitu sebuah syarikat penerbitan buku. Imuda pernah menjadi pelukis illustrator Majalah Dunia Kanak-kanak. Kemudiannya beliau berpindah kerja dan menjawat jawatan Penolong penulis di DBP.
Kerjaya Imuda kini bukan sahaja dapat dilihat pada bidang lukisan kartun, potret dan karikatur sahaja. Imuda membuktikan bahawa beliau adalah seorang yang berbakat dalam semua lapangan bidang seni sama ada berlakon, menyanyi, pengacara, pelawak.

Kartun Imuda iaitu MAT GELAP pernah di animasikan dalam Filem ‘MAT GELAP’. Imuda turut berlakon dalam filem tersebut. Nama imuda terus bersinar apabila sitcom paling popular beliau ialah Pi Mai Pi Mai Tang Tu mencatat rating sitcom paling mendapat sambutan di TV3.

Watak Budin yang dilakonkan oleh Imuda sememangnya mencuit hati seperti karya kartun beliau. Menurut Hatta Azad Khan “Kombinasi Imuda sebagai pelakon komedi dan Pelukis adalah gabungan luar biasa yang menarik. Jarang kita bertemu dengan pelukis komik yang dapat melakonkan watak lukisannya.” Itulah kebolehan Imuda. Di Antara Karya kartun Imuda yang popular ialah Koleksi Imuda, Imuda vs Yushimura dan Pi Mai Pi Mai Tang Tu. Kini Imuda sering muncul dalam sitcom Salam Pantai Timur dan Geletek.

Untuk menghargai karya Imuda, pakat-pakat belilah komik ini. Terima Kasih! - Omara

Tiada ulasan:

Catat Ulasan