MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Jumaat, April 24, 2009

Akhirnya DVD Boria DBP Selesai Diterbitkan Dan Kini Telah Diedarkan



Seronok! Alhamdullilah! Hasil usaha saya menguruskan penerbitan Sebuah Dokumentari Boria yang informatif diiringi lagu-lagu boria yang diamanahkan kepada saya oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka telah selesai dan berjaya.

Hampir memakan masa setahun (termasuk kajian, pengambaran, skrip dan proses studio) yang saya tempuhi bersama-sama dengan Bahagian Multimedia Dewan Bahasa Dan Pustaka Kuala Lumpur. Berbagai cabaran juga yang kami terima termasuk dihalang buat pengambaran ketika merakamkan persembahan boria zaman dahulu.

DBP telah menjual DVD (2 cd satu set) ini bermula di Pesta Buku Antara Bangsa di PWTC Kuala Lumpur dan juga akan dimasukkan ke TV DBP dalam laman Web Dewan Bahasa Dan Pustaka. DVD pertama mengandungi empat buah persembahan boria di awal tahun 50an dan boria berlarak. DVD kedua mengandungi sebuah dokumentari mengenai sejarah boria datang ke Pulau Pinang termasuk bentuk persembahan dahulu dan sekarang hinggalah ke peraturan-peraturan boria.

Terima kasih kepada Encik Jamaluddin Mohd Sulong, Encik Amran Joned, Puan Siti Zaleha M. Hashim, Puan Rohana Abdul Rahman dan semua yang terlibat dari Bahagian Multimedia Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur yang telah memberi kepercayaan kepada saya menguruskan penerbitan ini dari awal hingga akhir. 

Gambar: Pelawak/Pelakon Imuda yang turut buat persembahan dalam DVD ini sedang menunjukkan Set DVD yang mula dijual pada 21 April 2009 di Pesta Buku Antara Bangsa 2009, PWTC Kuala Lumpur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan