MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Ahad, April 19, 2009

Omar Nawab Dalam Kenangan




Saya mengenali Allahyarham Omar Nawab sejak awal tahun 80an. Ketika kami berkumpul dengan rakan-rakan Allahyarham P. Ramlee di rumah P. Ramlee asal di Pulau Pinang (kini telah dirobohkan dan digantikan dengan rumah baru yang dibina dengan bentuk yang sama di tapak yang sama juga - kini dikenali dengan Rumah P. Ramlee).

Saya juga pernah jumpa Omar Nawab di pejabat penerbitan IMI iaitu pengeluar album-album melayu yang terkenal ketika itu antaranya Quinary M. dengan Mazuin Hamzah, M. Daud Kilau, Aris Ariwatan dan banyak lagi. Apa yang saya masih ingat antaranya Omar Nawab pernah menerbitkan Album 25 Rasul iaitu lagu kisah rasul-rasul nyanyian Datin Rafeah Buang, Ahmadi Hassan, M. Daud Kilau, M. Shariff dan ramai lagi penyanyi-penyanyi terkenal ketika itu.

Sebuah album hebat terbitan Omar Nawab ialah 'Koleksi Kenangan Abadi P. Ramlee' dalam tahun 1983 keluaran IMI yang mengandungi lagu-lagu P. Ramlee hasil nyanyian Nasir P. Ramlee, A. Rahman Hassan, Andre Goh, A. Ramli, Hail Amir, Kahar Hamid, Jefrideen, L. Ramli, Ahmadi Hassan, M. Daud Kilau, H.M. Ibrahim, Latiff Ibrahim dan ramai lagi.

Allahyarham yang terkenal sebagai penggubah lagu era 70-an, nama sebenarnya Omar Khan Nawab Khan, 65, merupakan adik bongsu kepada pengubah lagu terkenal tanah air, Datuk Ahmad Nawab dan Akhbar Nawab (kini bertugas di Klasik Nasional RTM) telah meninggal dunia di Hospital Selayang Kuala Lumpur setelah menghidap penyakit kencing manis. Jenazah Allahyarham dikebumikan di tanah perkuburan Taman Samudera, Gombak.

Lagu gubahan Omar Nawab yang dilahirkan di Pulau Pinang, pernah dinyanyikan oleh penyanyi terkenal era 70-an termasuk Noor Kumalasari dan Ahmadi Hassan. Beliau turut menggubah lagu untuk filem. Allahyarham juga pernah menerima anugerah dalam Anugerah Industri Muzik (AIM).

Dalam tahun 2006 saya bertemu dengan Allahyarham di sebuah studio di Kuala Lumpur semasa rakaman video klip album nasyid Ahmadi Hassan, beliau bertindak sebagai penerbit. Kali terakhir saya bertemu dengannya di sebuah kedai runcit yang dibuat di hadapan rumah keluarga Ahmad Nawab (ketika itu Omar Nawab berpindah ke Pulau Pinang dalam tahun 2006 atau 2007) di Terengganu Road (sekarang berhampiran Stadium Bandaraya Pulau Pinang). Saya pergi dengan Allahyarham Nasir P. Ramlee, Omar yang kurang sihat menjaga kedai tersebut dan menyambut kami dengan gembira. Dia menceritakan kisah-kisah kesihatannya kepada kami. Dalam kedainya ada sebuah 'keyboard', katanya dia mengajar budak-budak main muzik sambil berniaga. Sebuah radio kecil diletakkan di tepi keyboardnya sambil mendengar siaran radio. Beginilah caranya Allahyarham menghabiskan sisa hidupnya setelah bersara dari bermain muzik (trumpet) dengan Orkestra RTM.

Semoga Allah Cucuri Rahmat Ke Atas Rohnya. Amin!

Gambar Kanan - Saya bersama Omar Nawab di Jalan Kaunter Hall off Jalan Rawang (Sekarang Jalan P. Ramlee) tak jauh dengan rumah P. Ramlee di awal tahun 80an.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan