MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Rabu, September 30, 2009

Karim Latiff Tidak Sihat Lakonannya Tinggal Kenangan




Teringat saya kepada Karim Latiff, seorang pelakon filem-filem Melayu dan drama Tv yang tidak asing lagi suatu ketika dulu. Rakan seni saya di penghujung tahun 80an ini kini ditakdirkan tidak sihat. Penglihatannya juga tidak normal lagi. Saya pernah mengambil beliau berlakon dalam drama terbitan saya 'MENEBUS MARUAH' di penghujung tahun 80an dahulu.
Bila diberikan tawaran berlakon, dia tidak banyak soal, terus datang sehelai sepinggang tanpa bertanyakan terlebih dahulu apakah peranan yang hendak diberikan kepadanya. "Cerita purba ka cerita moden?", tanyanya kepada saya. "Cerita moden", jawab saya. "Apa watak abang. Baik ka jahat?", tanyanya lagi. "Watak jahat!", jawab saya. Bila diberikan skrip, sekali lalu beliau baca. Bila berlakon, beliau dapat membawakan watak dengan begitu baik sekali tanpa tersekat-sekat.

Lama saya tak jumpa dengannya. Dulu dia pernah telefon saya. Kali terakhir kami berjumpa di majlis perkahwinan di Klang Gate, Selangor.
Antara lakonan Karim Latiff bersama P. Ramlee pada tahun 1960-an ialah menerusi filem Ahmad Albab dan Anak Bapak di mana biarpun dua filem itu merupakan filem komedi tetapi beliau tetap melakonkan watak jahat. Bapa kepada lima anak dan tujuh cucu ini tetap berjaya melakonkan watak jahat dengan berkesan dalam filem komedi itu hingga ia mendapat pujian daripada P. Ramlee yang juga pengarah dan pelakon Ahmad Albab.

"Dalam satu adegan watak Safar yang saya lakonkan dalam Ahmad Albab saya ada secara tidak sengaja menyebut dialog 'alamak! mato-mato (polis) ketika hendak ditangkap kerana merompak kedai barangan kemas. "Ketika sesi latihan itu, P. Ramlee suka dengan dialog dalam dialek Negeri Sembilan yang saya sebut itu dan menyuruhnya saya menuturkannya dalam adegan tersebut," ujarnya mengenang kembali detik-detik manis semasa bekerja dengan Allahyarham.

Filem lain lakonan beliau antaranya berjudul Masam-Masam Manis, Gerimis, Keluarga 69, Penagih Dadah, Lain Jalan Ke Syurga, Sumpah Pontianak, Selendang Delima, Samseng dan Amuk Tok Nadim.
Sama-samalah kita doakan semoga Karim kembali pulih dan sihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan