MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Jumaat, Mac 20, 2009

Berita Majlis Pelancaran Blog Warisan Boria Dalam Akhbar SINAR HARIAN






Berita mengenai boria dan Majlis Pelancaran Blog Warisan Boria kelolaan saya telah disiarkan di akhbar SINAR HARIAN Edisi Utara keluaran hari ini (20 Mac 2009). Terima kasih Skuad Cakna - Siti Nadiah dan SINAR HARIAN.
Kisah penuh pelancaran laman blog ini boleh diikuti di BLOG WARISAN BORIA
Di bawah ialah sebahagian petikan dari lapuran akhbar tersebut-
JALAN P RAMLEE - Boria adalah salah satu ikon budaya seni warisan masyarakat Pulau Pinang yang didakwa hampir pupus, malah ia juga diibaratkan seperti kepupusan haiwan purba dinosaur. Ia diakui sendiri Ketua Kumpulan Boria Asli, Omar Hashim, 54, atau lebih dikenali penggiat boria sebagai Omara. Beliau mendakwa kepupusan boria akan menyebabkan pelbagai pihak sukar untuk mencari kembali penggiatnya seperti juga mencari tulang dinosaur untuk dicantumkan semula.


Menurutnya lagi, pada 1920an terdapat kira-kira 80 kumpulan boria di Pulau Pinang dan ia menjadi satu kemestian bagi setiap kampung mempunyai sebuah kumpulan boria. “Ia dianggap memalukan jika sebuah kampung tak ada kumpulan boria pada masa itu, namun menyedihkan apabila bilangan kumpulan boria ini semakin berkurangan dan sehingga tahun 2009 hanya terdapat empat sahaja kumpulan boria di Pulau Pinang yang kekal aktif,” kata Omara.

Antara kumpulan boria yang masih bergiat aktif ialah Kumpulan Boria Budayasari, Boria Kepala Batas, Boria Asli Pulau Pinang dan Boria Anak Tanjung dengan dianggotai kira-kira 30 ahli setiap kumpulan. Dakwaan Omara mengenai kepupusan seni budaya utama di Pulau Pinang ini semakin jelas apabila tiada penyertaan dalam Pertandingan Boria Pesta 2008 di Sungai Nibong, dan malangnya apabila pertandingan tersebut terpaksa dibatalkan. Kehilangan warisan budaya itu semakin jelas ketika majlis kenduri kahwin, persembahan boria yang satu ketika dahulu menjadi acara wajib sudah tiada lagi dimainkan ketika berlangsungnya majlis kenduri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan