MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Sabtu, Mac 07, 2009

Pernah Hantar Lebih 100 Sajak Ke Majalah Sekolah



Sejak dari sekolah rendah lagi, saya memang mencintai Bahasa Melayu, bahasa ibunda kita. Semasa di sekolah menengah, saya masuk persatuan dan dilantik menjadi Pengerusi Persatuan Bahasa Melayu, Sekolah Dato' Onn, Butterworth (tahun 1970 dan 1971).

Semasa tingkatan 5, saya merayu kepada gurubesar ketika itu Cikgu Abu Hassan Abdul Rahman minta ditukarkan dari aliran sains semasa tingkatan 4 ke aliran sastera. Cikgu Abu Hassan cabar saya, katanya saya dah rugi setahun kerana hanya masuk kelas sastera semasa tingkatan 5, dia beri amaran saya jangan gagal dalam sastera.

Cikgu Abu Hassan sendiri masuk ke kelas kami mengajar sastera. Oleh kerana terlalu minat, saya tumpu betul-betul, baru peperiksaan penggal pertama saya dapat keputusan cemerlang dalam sastera mengatasi pelajar-pelajar lain. Alhamdullilah.

Ketika belajar, saya curi-curi menulis di buku lakaran pantun dan sajak. Akhirnya saya telah menggemparkan editor majalah sekolah kerana mengirimkan lebih 100 buah sajak karya saya untuk siaran majalah sekolah tahun 1971. Hanya 10 yang disiarkan kerana terpaksa beri peluang kepada pelajar-pelajar lain juga.

Di tahun yang sama, 2 buah sajak saya (yang dikirimkan kepada penerbit Rancangan Majalah Tv terbitan Abdul Aziz Abbas) telah disiarkan di rancangan Majalan Tv Tv1 RTM. 1. Berjodol - Mentari Dan Bumi (Mendapat ulasan sastrawan Usman Awang) dan 2. September 12 di Sungai Kerian. Bukan main seronoknya saya ketka itu.

Selepas itu semangat menulis membuak-buak, saya kirimkan sajak setiap minggu ke penerbit Radio Malaysia Ipoh - Norhayati Wahid - Karya Pujangga dan penerbit Radio Malaysia Pulau Pinang - Hashim Embi. Boleh dikatakan hampir setiap minggu karya saya disiarkan di radio ketika itu. Sesekali saya hantar karya ke Radio Malaysia Kuala Lumpur - penerbit Ariff Shah dan juga Radio Malaysia Melaka rancangan madah.

Sebelum itu karya-karya saya bertulisan tangan, bapa saya belikan sebuah mesyin taip beharga 90 ringgit secara ansuran. Lagi rajinlah saya menulis. Tak Boleh cerita sampai habis, nanti pembaca bosan. Lain kali saya cerita lagi.....

Gambar: Ketika menulis semasa di rumah Kampung Bukit Mertajam. Sebelah kiri gambar logo Sekolah Dato' Onn Butterworth.

2 ulasan:

  1. terima kasih kerana memberi inspirasi kepada anak muda seperti saya. =)

    BalasPadam
  2. Sama sama amira, Ya...semuanya bermula dari muda. InsyaAllah Amira juga boleh! bermula dari sekarang.

    BalasPadam