MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Selasa, Ogos 04, 2009

Ahmad Rejab Pernah Tinggal Di Rumah P. Ramlee


Namanya Ahmad Rejab ataupun dikenali dengan panggilan Ahmad Joko. Beliau pernah tinggal bersama-sama dengan keluarga P. Ramlee di Pulau Pinang. Ahmad ada pertalian saudara dengan keluarga emak P. Ramlee iaitu Che Mah. Zazaloma salah seorang anak angkat P. Ramlee sebenarnya adalah anak Ahmad Rejab.

Di awal tahun 80an saya telah pergi ke Singapura mencari Ahmad Rejab. Dia gembira dan menyambut kedatangan saya. Saya banyak menemuramahnya mengenai kisah P. Ramlee di zaman kanak-kanak kerana beliau yang tinggal bersama dengan keluarga mereka memang lebih mengetahui serba sedikit mengenai P. Ramlee dan ibu bapanya.

Selepas saya pulang dari Singapura, saya kerap menghubungi beliau melalui telefon dan surat. Beliau telah mengirimkan dua keping gambarnya sedang bermain saxephone dan bersama P. Ramlee. Rupa-rupanya pertemuan saya dengan Ahmad Rejab di Singapura itu adalah kali pertama dan terakhir. Selepas itu saya mendapat berita dari Kassim Masdor memberitahu yang Ahmad Rejab telah meninggal dunia.

Gambar Kiri - Ahmad Rejab sedang bermain saxephone.
Gambar Kanan - Ahmad Rejab, Yusnor Ef, Anaknya Zazaloma dan Haslinda Rohaizat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan