MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Khamis, Ogos 25, 2011

Menerbit dan Mengeluarkan Album Untukmu Hijau Kuning dan Hijau Kuning Raya Sakan


Penghujung tahun 1990 rakan sekampung saya A. Osman datang ke rumah membawa gitar sambil menyanyikan lagu lagu ciptaannya sendiri. Saya tertarik hati lalu rakamkan lagu lagu itu ke dalam kasset dan saya berhasrat hendak terbitkan album. Saya hubungi M. Shariff melalui telefon dan perdengarkan lagu lagu itu, M. Shariff kata memang baik kalau dijadikan album dan dicampur dengan lagu lagu saduran dari filem hindi.

Akhirnya saya cari modal, dan bermulalah sejarah saya sebagai penerbit dan pengeluar album ketika itu yang diberinama Omara Production. Lagu lagu A. Osman yang saya pilih ialah Maidin Gelap, Jodoh Depa, dan Chombi Abang Sayang . Lain lain ciptaan M. Shariff dan lagu saduran. Kebanyakkan irik saya tulis sendiri.

Susunan muzik M. Shariff. Pemuzik - Sugito, Kg Tan dan M. Shariff sendiri dengan bantuan The Zurah II. Jururakam - Ismail dan Thana. Adun Akhir - Mr. Teh dari Studio Channel II Kuala Lumpur.

Album yang saya terbit dan diedarkan sendiri ini tak sangka 'meletup' di pasaran dan terjual sehingga melebihi 200,000 unit. Sehingga kini lagu lagu dari album ini diminati ramai walaupun telah berlalu lebih duapuluh tahun.

Latar belakang penyanyi:

M. SHARIFF

M. Shariff dilahirkan di Ipoh, Perak. Nama asalnya ialah Shariff bin Awang. Beliau mula berkecimpung dalam bidang muzik semenjak di bangku sekolah lagi.

Pada tahun 1970, beliau merakam buat kali pertama dengan kumpulan The Zurah untuk empat buah lagu Inggeris dalam satu EP. Kemudian, beliau merakam dalam bahasa Melayu dengan lagu Keindahan Pantai (lagu asal: Suddenly She Loves Me persembahan The Tremeloes) keluaran M. Shariff's Scope milik beliau sendiri pada tahun yang sama. M. Shariff juga banyak merakam dengan syarikat MMI/Royal, kebanyakannya lagu-lagu saduran Hindi. Untuk tujuan ini, beliau juga sempat ke India dan berguru dengan komposer terkenal Shankar Jaikishan bagi memantapkan lagi persembahannya.

PIEE

Pie atau Shafiee Jaafar, amat terkenal dengan jenaka loyar buruk. Pie akan menggunakan suku kata yang sama ketika berlawak atau berlakun sketsa boria. Gara-gara loyar buruk itulah, kumpulan Boria Sungai Pinang, Pulau Pinang yang dianggotai Pie berjaya menjadi juara Pertandingan Dendang Rakyat anjuran RTM selama tujuh tahun berturut-turut pada awal 1980-an. Sebelum menyertai kumpulan boria, Pie lebih dikenali sebagai penyanyi dengan pancaragam Gurindam Hiburan Parti, Sungai Petani, Kedah.

Kumpulan tersebut sering mengadakan persembahan pada majlis kenduri kahwin. Antara lagu yang sering didendangkan ialah Di Manakan Ku Cari Ganti kerana lagu itu mempunyai maksud yang mendalam pada dirinya.

Pak Pie yang pernah berlakon filem Anak Mami, Mami Jarum, Anak Mami, dan Nana Tanjung berkata, sewaktu zaman kemasyhuran Boria Sungai Pinang, dia pernah diundang oleh sebuah universiti untuk mengajar teknik berlawak.

Pak Pie boleh balas secara spontan. Begitu juga bila bergandingan dengan Pak Maidin. Pak Pie mula kenal dengan Pak Maidin pada tahun 1963.

MAIDIN

Maidin pula dilahirkan di Sungai Puyu, Butterworth. Asalnya Maidin berlawak dengan kumpulan Ghazal Parti di Seberang Perai.

Nama : Maidin Bin Ibrahim
Nama Komersial : Maidin
Tarikh Lahir : 24 April 1941
Antara Drama Lakonan : Tiga Serumah dan banyak lagi
Antara Filem Lakonan :Mami Jarum

Maidin pernah berlawak dengan Din Korea. Kemudian menyertai kumpulan lawak Mohd. Noh B.A. bersama sama dengan Cikgu Mohd. Noh dan Toran Senapi. Pernah memenangi Juara pertandingan Bakat Tv di RTM tahun 80an dulu dengan Kumpulan Hassan Putu Mayong bersama sama dengan Hassan Putu Mayong dan Din Kachong.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan