MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Rabu, Januari 21, 2009

Bersama Pelawak A.K. Jailani Dan Rohani Kassim di tahun 70an





Saya kenal dengan bintang filem Melayu pelawak A.K. Jailani dan pelawak Rohani Kasim ini dalam pertengahan tahun 70an. Saya sering bertemu dengannya di pentas-pentas pertunjukan. Antara filem-filem lakonan A.K. Jailani ialah -


1986 : Pagar-Pagar Cinta - (Supporting Actor)
1976 : Hapuslah Air Matamu - (Supporting Actor)
1971 : Putus Sudah Kasih Sayang - (Supporting Actor)
1966 : Do Re Mi - (Supporting Actor)



A.K. Jailani juga menjadi pemegang watak tetap dalam siri komedi Tv Malaysia di tahun 70an 'Keluarga Tompel', 'Telatah Mak Mah' dan 'Cik Minah Sayang'. Dalam Siri Hiburan Tv1 Tv Malaysia 'Ahmad Daud Show' (1975) beliau juga menjadi pelawak pembantu kepada Ahmad Daud dan digelar 'Jailani Kengkang.
A.K. Jailani dah lama meninggal dunia (tak ingat tahunnya). Pelawak Rohani Kassim saya jumpa kembali di Malam Sejuta Lawak, Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur dalam tahun 2002. Rupanya berubah dari dua puluh lima tahun dahulu.
Lihat perbezaan gambar Yusof (adik saya) dengan Rohani Kasim. Kiri - gambar diambil dalam tahun 1975. Kanan - gambar diambil dalam tahun 2002.
Klik 'DO RE MI' Untuk Lihat Filem Lakonannya -
Filem ini diarahkan oleh Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dan diterbitkan pada tahun 1966. Filem ini dibintangi oleh Tan Sri P.Ramlee, A.R Tompel, Ibrahim Din ,Wan Chik Daud, Noran Nordin, Rohaya Rahman, Datuk Mahmud June, Minah Hashim, Sharif Baboo, Ahmad Dadida, AK Jailani, Bakar M, Idris Hashim, Saloma dan Karim Latif .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan