MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Isnin, Januari 19, 2009

Rakan Penulis Azizi Hj. Abdullah



Azizi Hj. Abdullah. Seorang penulis terkenal yang tak payah diceritakan lagi. Karyanya hebat-hebat belaka. Dalam sayembara dan hadiah sastera, Azizi tidak pernah ketinggalan mendapat hadiah, sehingga beliau dianggap sebagai penulis sayembara. Azizi pernah menerima Hadiah Sastera dalam genre cerpen lima tahun berturut-turut (1971-1975). Dalam sayembara cerpen anjuran Bahagian Agama Jabatan Perdana Menteri, Esso-Gapena, Yayasan Sabah-Gapena, Hadiah Sastera Utusan Melayu-Public Bank dan badan-badan lain, beliau sering mendapat tempat. Dalam tahun 1976, beliau dianugerahkan bintang Ahli Mangku Negara (AMN) dan pada tahun 1988 menerima SEA Write Award di Bangkok.

Dalam tahun 90-an, Azizi pernah meraih Screen Play Radio Terbaik dalam Anugerah Sri Angkasa. Mendapat hadiah sayembara penulisan skrip drama TV. Sejak tahun 60-an hingga kini, Azizi menulis dalam semua genre, seperti puisi, artikel, cerpen, novel, drama radio, dan drama TV. Hampir 200 cerpen, 30 novel dan beberapa antologi cerpen telah dihasilkan. Azizi telah menggunakan beberapa nama selain nama sebenar, seperti Jamong, Qalam Adly, Anita, Shahrul Manjarishah, Tan Sri Sasterawan, Sri Bungsu, Tukya dan lain-lain.

Saya bersama anak saya Asnurrani terlibat dalam menyusun dan membuat 'layout' sebuah Novel dan empat buah buku terbitannya.

Azizi juga terlibat menulis skrip dari cerita asal saya dan adik saya Yusof  dijadikan tiga buah skrip drama tv. Drama 'Menebus Maruah' dan 'Debu Debu Tanjung' telah disiarkan di TV1 dan TV3 di penghujung tahun 80an. Sebuah lagi skrip yang berjodol 'Jeti' (sebuah cerita penyiasatan seram) masih dalam simpanan saya menunggu masa dan ketika untuk diterbitkan.

Sekali sekala kami berhubung dan berjumpa. Saya juga ada menghantar karya-karya (tulisan) untuk Akhbar Utusan Pengguna kerana Azizi  kini menjadi Ketua Editor akhbar Utusan Pengguna (CAP) Pulau Pinang dan penulis kolum majalah.

Lawatilah Blog Azizi di http://aziziabdullah.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan