MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Selasa, Januari 27, 2009

Dato' Yahya Sulong Yang Dilupakan...

Saya kenal dengan pelawak/pelakon Yahya Sulong (Kini bergelar Dato' Yahya Sulong sejak era 80an lagi. Biasanya saya panggil 'Pak Ya'.

Setelah ber 'asal usul', barulah saya tahu rupanya kami pernah bersekolah rendah di sekolah yang sama cuma berlainan tahun kerana Pak Ya lebih tua dari saya. Beliau yang berasal dari Jalan Mengkuang, Butterworth juga bersekolah di Sekolah Kebangsaan Bagan Tuan Kechil, Butterworth.

Kalau bercakap dengannya selalu tidak pernah serius. Ada saja telatah-telatah lucu di antara kami. Kalau tak jumpa, biasanya sesekali kami akan bercakap telefon. Pak Ya banyak membintangi filem-filem Melayu dari zaman P. Ramlee lagi. Antaranya yang saya ingat - Gila Gila, Putus Sudah Kasih Sayang, Da Di Du, Toyol, Prebet Lapok dan Senario The Movie.

Pak Ya juga suatu ketika dulu kerap muncul dalam rancangan-rancangan jenaka Tv1 RTM terutamanya 'Hiburan Minggu Ini'. Selepas itu Pak Ya digam di RTM atas sesuatu sebab yang tak payah saya ceritakan di sini.
Namun rezekinya masih ada, Pak Ya kerap pula mengambil bahagian dalam rancangan-rancangan hiburan Tv Singapura.

Kini nasib Dato' Yahya Sulong seperti juga rakan-rakannya yang lain iaitu Hamid Gurkha, Dato' Jamali Shadat dan lain-lain. Penerbit-penerbit Tv sekarang ini (orang-orang muda) mungkin tidak kenal atau tidak berminat lagi dengan pelawak-pelawak lama ini. Mereka seperti dilupakan.....

Gambar Kanan - Saya dengan Pak Ya pada Disember 2008.

Gambar Kiri - Nasir P. Ramlee, Cikgu Yusof, Saya (Omar Hashim), Sheikh Ali (Abang P. Ramlee) dan Yahya Sulong dalam tahun 1985.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan