MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Isnin, Mac 30, 2009

Di Akhir Hayat Seniman Ghazali Sumantri






Saya mula mengenali pelakon veteran Ghazali Sumantri ketika menziarahi di rumah kampungnya yang terletak di Bandar Baru, Kedah (tidak berapa jauh dengan Plaza Tol Bandar Baru Lebuhraya Utara Selatan. Saya pergi dengan adik saya Yusof, isterinya, penulis Abdullah Md. Noh dan wartawan Harian Metro Daut Noor dari Pulau Pinang. Selepas itu saya memberitahu seniman Aziz Sattar mengenai kesihatan Ghazali Sumantri. 
Aziz Sattar datang bersama-sama dengan Dato' Ismail Bin Hj Omar atau lebih dikenali sebagai Ismail Hutson. Saya pula pergi bersama-sama dengan wartawan Daut Noor dan pelakon/penyanyi Nasir P. Ramlee. Kami juga aturkan wartawan TV3 Pulau Pinang untuk merakamkan perjumpaan itu. 
Selepas itu saya sering menziarahi Allahyarham di rumahnya, Hospital Parit Buntar dan kali terakhir di Hospital Seberang Jaya, Seberang Perai. Sesekali Aziz Sattar telefon dan mengajak saya pergi menziarahi Allahyarham. Berita kematiannya saya terima malam itu dari wartawan Daut Noor dan saya segera memberitahu Aziz Sattar di Kuala Lumpur.
Keesokkan harinya kami menunggu Aziz Sattar di Plaza Tol Bandar Baru dan bergegas ke rumah jenazah Ghazali Sumantri berada tidak jauh dari rumahnya di Bandar Baru. 
Petikan Berita Berita Harian dan Harian Metro-“GHAZALI SUMANTRI, 71 (1 Januari 2001) PELAKON veteran yang sering membawakan watak Sultan atau putera pada era 50-an meninggal dunia pada 1 Januari 2001, jam 8.30 malam disebabkan komplikasi beberapa penyakit termasuk angin ahmar dan lemah jantung. Beliau meninggal dunia pada usia 71 tahun. Beliau meninggalkan dua balu dan lima anak. Ketika hayatnya, Allahyarham atau nama sebenar Ghazali Ramli sering bergandingan dengan Tan Sri P Ramlee di layar perak termasuk menerusi filem Hang Jebat dan Nasib Do Re Mi. Beliau mula membabitkan diri sebagai anak wayang menerusi filem arahan BS Rajhan, Aladdin dan hingga kini lebih daripada 70 filem dijayakannya. Filem terakhirnya adalah Chul Street dan Balachi. 
Allahyarham menderita lebih tiga tahun akibat penyakit `ghaut' (radang sendi), meninggal dunia di rumah saudaranya di Bandar Baru, Kulim, Kedah selepas mendapat rawatan di Hospital Parit Buntar, Perak dan Hospital Seberang Jaya, Seberang Perai.” 
Antara Filem-Filem lakonannya: 
1986   :             Pagar-Pagar Cinta - (Supporting Actor)
1983   :             Mat Salleh Pahlawan Sabah - (Main Actor)
1966   :             Nasib Do Re Mi - (Supporting Actor)
1965   :             Ikan Emas - (Main Actor)
1965   :             Tiga Botak - (Supporting Actor)
1965   :             Cinta Kasih Sayang - (Main Actor)
1964   :             Kalung Kenangan - (Main Actor)
1963   :             Cempaka Biru - (Main Actor)
1962   :             Mata Syaitan - (Supporting Actor)

6 ulasan: