MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Jumaat, Januari 23, 2009

Bat Latiff Yang Saya Kenali




Saya kerap bertemu Bat Latiff di pentas-pentas pertunjukan. Kali terakhir saya bertemu dengannya dalam tahun 1998 di Restoran A & W, Stesen Keretapi (lama) Kuala Lumpur ketika saya sedang berbual-bual dengan penyanyi/pelakon Aman Shah di situ.

Bat Latiff yang terkenal melalui watak kanak-kanak pintar `Belalang' dalam filem Nujum Pak Belalang, nama sebenarnya M.H. Ali bin H.A. Latiff (1951 - ). Dalam filem Nujum Pak Belalang arahan dan lakonan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee, Bat Latiff mencatat sejarah tersendiri apabila dinobatkan sebagai Pelakon Kanak-Kanak Terbaik Festival Filem Asia Pasifik.

Beliau juga merupakan pelakon kanak-kanak Melayu pertama yang telah menerima anugerah Pelakon Kanak-kanak Lelaki Terbaik di Pesta Filem Asia di Tokyo menerusi Filem 'Batu Belah Batu Bertangkup'. Filem ini adalah filem pertama arahan Jamil Sulong yang telah ditayangkan pada tahun 1958 oleh Shaw Brothers. Selain Bat Latiff, barisan pelakon filem ini ialah Aziz Jaafar, Zaiton, Neng Yatimah, Salleh Kamil.

Filem-filem lain lakonannya ialah ‘Lela Manja’ (1960), ‘Singapura Dilanggar Todak’ (1961), ‘Sri Tanjong’ (1961), ‘Si Tanggang’ (1962), ‘Gerhana’ (1962) dan ‘Mambang Moden’ (1963). Filem terakhir ialah ‘Satu Titik Di Garisan’ arahan M. Amin pada tahun 1970. Ibunya, Mariam Baharom juga merupakan seorang pelakon di era 60-an. Beliau yang berasal dari Singapura lebih menumpukan kepada kerjaya sebagai pereka tari sepenuh masa dan menubuhkan kumpulan penarinya sendiri.

Klik di sini lihat filem lakonannya NUJUM PAK BELALANG

Tiada ulasan:

Catat Ulasan