MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Selasa, Februari 01, 2011

Terbit Album Wayang Kulit Seri Asun





“Perkumpulan wayang kulit Seri Asun telah ditubuhkan pada tahun 1966. Pengasanya ialah Encik Mohd Noh Bin Haji Mahmud. Beliau bukan sahaja bertindak sebagai pemimpin tetapi juga sebagai dalang kepada kumpulan tersebut. Pada peringkat awalnya, kumpulan ini mempunyai 12 orang ahli termasuk Encik Mohd. Noh sendiri dan dua orang anaknya iaitu Encik Abdul Majid Bin Mohd Noh dan Encik Mihad Bin Mohd Noh.

Nama Wayang Kulit Seri Asun diambil sempena nama sebuah pekan iaitu Asun yang terletak berdekatan dengan Kampung Kunluang. Kumpulan Wayang Kulit Seri Asun ini kadang-kadang disebut juga Wayang Kulit Gedek. Menurut pengasasnya Pak Noh, "Gedek" itu ialah sejenis wayang kulit yang diberikan oleh Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan sewaktu berlangsungnya Bengkel Wayang Kulit di Port Dickson pada tahun 1979.

Setelah Pak Noh meninggal dunia, tempat beliau telah diambil alih oleh anaknya iaitu Encik Abdul Majid Bin Mohd. Noh atau lebih dikenali sebagai Pak Majid.”

Ya... saya mula mengenali Pak Majid lebih kurang pada tahun 1993 setelah mendapat petua mencari alamat rumahnya dari Encik Naim RTM Kedah pada masa itu. Saya bersama adik saya Yusof telah ke Asun dan bertanya orang di mana rumah Pak Majid Wayang Kulit. Sayangnya Pak Majid dan bapanya Pak Noh tidak ada di rumah kerana pergi ke Kelantan, kami cuma jumpa Minhad keluarganya di rumah Pak Noh.

Saya tidak berputus asa, dari nombor telefon yang diberikan Minhad, saya telefon pula rumah Pak Noh dan akhirnya dapat bercakap dengan Pak Majid. Kami aturkan pertemuan dan jumpa di sebuah restoran di Bandar Alor Star, Kedah. Saya tawarkan Pak Majid untuk buat rakaman kasset dan hasil perbincangan maka Pak Majid bersetuju.

Saya bawa Pak Majid dan kumpulannya ke Kuala Lumpur dan kami buat rakaman kaset pertama di studio Channel II dengan label Omara Production. Alhamdullilah.... jualan album pertama ini sungguh baik dan Pak Majid juga sering dihubungi oleh Aziz Desa untuk rancangan MHI di TV3 ketika itu dengan panggilan watak utamanya Etong.

Selepas itu saya buatkan lagi beberapa siri kaset wayang kulit dengan Kumpulan Wayang Kulit Seri Asun pimpinan Pak Majid hinggalah beberapa tahun kemudian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan