MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Selasa, Julai 07, 2009

Genap 10 Tahun M. Shariff Meninggal Dunia





Telah genap 10 tahun penyanyi/pemuzik M. Shariff meninggal dunia. Saya mula berkawan rapat dengannya sejak tahun 1973 di Kuala Lumpur. Ketika itu M. Shariff tinggal di bilik sewa di Wisma Belia, 40 Jalan Syed Putra, Kuala Lumpur. Boleh dikatakan setiap minggu saya pergi ke bilik sewanya dan kadang-kadang dia datang ke rumah sewa saya di Jalan Raja Uda, Kampung Baru, Kuala Lumpur. M. Shariff masih lagi bujang dan tinggal dengan seorang rakannya dari Ipoh iaitu Harifuddin Kamaruddin. Ketika itu saya berusia 19 tahun dan baru bekerja di Ibu Pejabat Telekom Bukit Mahkamah Kuala Lumpur.
Setelah saya berpindah balik ke Kampung di Bukit Mertajam dalam tahun 1974, beliau juga tidak lupa mengunjungi saya, dia datang dengan beberapa orang kawannya. Kebiasaannya, M. Shariff gemar memainkan lagu-lagu yang belum dirakamkannya dan minta pandangan. Album yang dirakamkan di India juga turut diperdengarkan kepada saya.

Setelah beliau berkahwin dengan Faridah Mohd. Salleh mereka tinggal di tingkat atas rumah Jalan Raja Muda Musa, Kampung Baru, Kuala Lumpur. Di bawah pula rumah ibu mertuanya.

Pada tahun 1991 Saya keluarkan album pertama iaitu Untukmu Hijau Kuning dan berikan tugas penerbit kepada M.Shariff. Dalam album itu yang pada mulanya hanya Maidin dan Piee sahaja penyanyinya kemudian untuk menguatkan lagi saya minta M. Shariff sendiri turut menyanyi beberapa buah lagu. Begitulah seterusnya saya terus mengeluarkan album dan melantik beliau sebagai penerbit hingga pertengahan tahun 90an.

Sebenarnya banyak lagi cerita-cerita yang tak sempat saya masukkan di sini dan mungkin saya akan tuliskan di suatu ketika nanti.

Faridah, isteri Allahyarham mengejutkan saya di waktu subuh sepuluh tahun yang lalu dengan nada sedih memberitahu suaminya telah meninggal dunia. Kali terakhir sebulan sebelum itu saya pergi merayakan hari jadinya yang dibuat di sebuah hotel di Ipoh, Perak. Saya bergegas ke Kuala Lumpur dengan penyanyi L. Ramlee, Chik dan Chop (adik saya). Apabila kami sampai jenazahnya telah dibawa ke Tanah Perkuburan Jalan Ampang Kuala Lumpur. Kami segera ke situ dan setelah pengkebumian selesai kami ke rumahnya di Kampung Baru bertemu keluarganya.

Semoga Allah cucuri rahmat ke atas ruhnya. Amin. Hanya gambar menjadi kenangan.

2 ulasan:

  1. Cepatnya masa berlalu..masih terbayang2 dia menyanyi kat atas pentas sambil petik gitar dulu..irama pop yeh yeh..tak silap saya...

    BalasPadam
  2. Ya Zai, sepatutnya 10 tahun tu lama, tapi sekarang kita rasa sekejap saja.

    BalasPadam