MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Khamis, April 09, 2009

Kedai Ah Lek di Chow Kit Tempat Persinggahan Bintang Bintang Filem Melayu


Gambar ini diambil di tepi Kedai Ah Lek, Chow Kit, Kuala Lumpur pertengahan tahun 80an. Saya bersama-sama dengan Nasir P. Ramlee, Ibrahim Pendek dan Kuswadinata.

Sejak zaman P. Ramlee di Kuala Lumpur, kedai Ah Lek ini memang popular dengan tempat berkumpul pelakon, penyanyi dan artis-artis Melayu. P. Ramlee, Saloma, Karim Latiff, Yahaya Sulong, Shariff Babu, Ibrahim Pendek, Kuswadinata, Mahmud June, Nasir P. Ramlee, Mak Enon, Idris Hashim, A.R. Badul, Ahmad C.B. dan ramai lagi sering berada di kedai kopi ini.

Kalau ke Kuala Lumpur saya mesti singgah di sini. Abang P. Ramlee iaitu Sheikh Ali juga boleh dikatakan setiap hari ada di sini. Kini kedai Ah Lek tiada lagi. Orang-orang yang sering saya temui juga ramai yang telah meninggal.

Ibrahim Hassan nama sebenar kepada seniman Ibrahim Pendek. Allahyarham berasal dari Taiping, Perak. Di akhir hayatnya, Ibrahim berniaga nasi lemak di Pasar Cheras, Kuala Lumpur. Pernah beberapa kali saya menemui Allahyarham di tempat perniagaannya. Dia jadi taukeh manakala yang menguruskan jualan ialah pekerja Indonesia.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan