MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Rabu, November 04, 2009

Dato' Dr. Ahmad Nawab Hasilkan Lebih 2,000 Lagu


Dato' Dr. Ahmad Nawab Khan yang dulunya saya panggil abang Mat ketika bersama-sama mengerjakan ibadah Umrah di Tanah Suci Mekah pada awal tahun 90an dahulu. Abang Mat pergi bersama isterinya Kak Siti dan seorang sahabat karibnya Ishak 'tokeh kereta import' dari Pulau Pinang (kanan dalam gambar).

Banyak peristiwa-peristiwa yang masih dalam ingatan. Semasa di Madinah, apabila diperkenalkan kepada seorang peniaga yang Ahmad Nawab seorang pemain muzik, peniaga tersebut suruh abang Mat berhenti main muzik. Semasa kali pertama hendak pakai ihram, abang Mat malu-malu tapi akhirnya kami jadi biasa. Satu lagi peristiwa yang tak dapat dilupakan ketika kami berdua beriktikaf di hadapan Kaabah tiba-tiba kami terbau sejenis bau-bauan yang tersangat wangi menyusuk masuk ke hidung kami. Kami sama-sama terpegun kerana wangian tersebut muncul hanya sekejap dan hilang begitu sahaja. Selepas itu kami tidak terhidu bauan seperti itu lagi.....

Datuk Ahmad Nawab adalah komposer yang paling banyak sekali menyumbang karyanya dalam bidang seni suara tempatan. Perkara itu dapat dilihat melalui jumlah lagu-lagu yang telah dicipta dan jasanya dalam mendidik ramai penyanyi hingga dikenali ramai. Jamal Abdillah, Datuk Sharifah Aini, Ramlah Ram, Uji Rashid, Hail Amir dan D.J.Dave adalah antara `anak-anak didik' komposer berasal dari Pulau Pinang ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan