MIMPI KE BINTANG TV2

Dokumentari Tv Kisaah Omara

Omara dalam Telemovie Kami Datang Nak Raya

Ke Pulau Pinang

Jumaat, Jun 19, 2009

Debu Debu Tanjung Dalam Kenangan





Masih lagi dalam ingatan. Tahun 1988 ketika hendak menerbitkan drama tv 'DEBU DEBU TANJUNG' iaitu drama Tv pertama terbitan saya bersama-sama dengan Yusof (adik) dan Kamarul Ridzuan untuk siaran TV3, saya telah berbincang dengan pengarah dan pelakon filem Melayu yang tidak asing lagi iaitu seniman Omar Rojik ataupun nama sebenarnya Omar Ali.

Saya telah mengadakan sessi 'screen test' atau pemilihan pelakon di rumah saya ketika itu yang terletak di Taman Bunga Raya, Jalan Baru, Prai, Seberang Perai. Setelah diiklankan dalam akhbar dan pengumuman melalui radio, perkarangan rumah saya telah dibanjiri ramai bakat-bakat baru yang ingin turut mencuba nasib. Kami pilih sendiri dengan menggunakan rakaman video. Seorang pelakon berbangsa Cina yang kami cari-cari untuk menerajui watak utama sebagai 'Ah Joo' iaitu Teoh Eng Keat telah berjaya menunjukkan aksinya seperti yang dikehendaki.

Pelakon Imuda dan Erni Ismail dipilih memegang peranan watak pembantu. Lain-lain ialah Mahmud Samad, Ibrahim Taib, Yusof Hashim, Kamarul Ridzuan dan ramai lagi. Penulis skripnya ialah sasterawan Azizi Hj. Abdullah. Pengambaran dibuat di sekitar Pulau Pinang, Seberang Perai dan Kuala Lumpur.

Gambar Kiri Atas: Yusof, Seniwati Norsiati, Seniman Omar Rojik dan Omar Hashim (saya) ketika sedang berbincang mengenai pengarahan drama Debu Debu Tanjung (1988).

Lain-lain: Gambar di lokasi pengambaran. Pembaca berita dan pengacara RTM Omar Ariff juga terlibat membantu pengambaran (ketika itu Omar Ariff belum lagi bertugas di RTM dan beliau adalah jiran saya di Taman Bunga Raya). Amin Khan selaku penolong pengarah drama yang menggunakan loghat Pulau Pinang ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan